czwartek, 26 marca 2009

Jak wiele wieloryb ma wspólnego z gupikiem.


Aero Spacelines Pregnant Guppy to amerykański szerokokadłubowy samolot transportowy przeznaczony do transportu dużych ładunków. Samolot był używany głównie przez NASA podczas przygotowań do programu Apollo. Pregnant Guppy był pierwszym modelem z serii samolotów Guppy, produkowanym przez Aero Spacelines. Samolot stał się inspiracją dla stworzenia samolotów Airbus Beluga oraz Boeing 747 Large Cargo Freighter.

Data oblotu - 19 września 1962
Zachowane egzemplarze - 1















Aero Spacelines Super Guppy to amerykański szerokokadłubowy samolot transportowy używany do transportu dużych ładunków. Samolot jest następcą modelu Pregnant Guppy. Zbudowano 5 egzemplarzy samolotów Super Guppy.

Data oblotu - 31 sierpnia 1965
Zachowane egzemplarze - 5

Dane techniczne

Napęd - 4 silniki turbośmigłowe Allison 501-D22C
Moc - każdy 4680 KM (3491 kW)

Wymiary

Rozpiętość - 47,61 m
Długość - 46,84 m
Wysokość - 14,85 m

Masa

Własna - 45 800 kg
Startowa - 77 100 kg

Osiągi

Prędkość maksymalna - 460 km/h
Prędkość przelotowa - 407 km/h
Pułap - 7620 m
Zasięg - 3219 km

Aero Spacelines Mini Guppy to amerykański szerokokadłubowy samolot transportowy używany do transportu dużych ładunków. Istnieje tylko jeden egzemplarz tego samolotu.

Data oblotu - 24 maja 1967
Zachowane egzemplarze - 1

RODZINA GUPIKÓW BYŁA INSPIRACJĄ DO STWORZENIA LATAJĄCEGO WIELORYBA

Airbus A300-600ST Beluga, największy na świecie samolot do przenoszenia ładunków produkowany przez Airbus Industrie. Posiada najszerszy kadłub ze wszystkich cywilnych i militarnych samolotów, a pojemność głównego pokładu ładunkowego większą niż Lockheed C-5A Galaxy, Antonov AN-124 i Boeing C-17.

Został zaprojektowany aby zastąpić samolot Super Guppy w wysoce zautomatyzowanym i zintegrowanym procesie montażu maszyn Airbusa. Zbudowany w oparciu o model dwusilnikowego Airbusa A300-600R i wyposażony w silniki CF6-80C2A8 produkcji General Electric.

Potoczna nazwa A300-600ST pochodzi od angielskiej nazwy Białuchy, wieloryba żyjącego w wodach Arktyki.

Dane techniczne:

Długość: 56,2 m
Rozpiętość skrzydeł: 44,8 m
Wysokość: 17,2 m
Cylindryczna przestrzeń bagażowa: 1400 metrów sześciennych
Masa przed załadunkiem: 86,5 tony
Po maksymalnym załadunku (+paliwo): 155 ton

Parametry pokładu ładunkowego to:

Długość: 37,7 m
Maksymalna wysokość: 7,1 m
Maksymalna szerokość: 7,1 m
Maksymalna pojemność: 1,400 m3
Masa przed załadunkiem: 86,5 tony
Jest w stanie udźwignąć 47 t ładunku na odległość 1660km/90 mil morskich.


Od stycznia 1996 Beluga przewozi kompletne sekcje samolotów wyprodukowane w różnych zakładach w całej Europie do Tuluzy lub Hamburga, gdzie poddawane są one ostatecznemu montażowi. W sierpniu 1996 Airbus utworzył firmę Airbus Transport International (ATI), umożliwiając tym samym czarter samolotów A300-600ST. W 2001 ATI zarządza flotą pięciu Airbusów A300-600ST. W związku ze stale rosnącym zapotrzebowaniem na usługi czarterowe piąta Beluga, która weszła do eksploatacji w styczniu 2001, będzie docelowo przeznaczona wyłącznie do wykorzystania przez strony trzecie. Od momentu powstania ATI, A300-600ST przewiozły szeroką gamę ładunków o dużych rozmiarach – od śmigłowców i elementów stacji kosmicznej, po dzieła sztuki.

Źródła: portalwiedzy.onet.pl, Wikipedia

1 komentarz:

  1. Od samego początku zainteresowania lotnictwem, bardzo podobają mi się wszelkie samoloty transportowe. Pociąga mnie pewnie do nich ta wielkość i ich rozmach.

    Pozdrawiam,
    https://trasalotu.pl/

    OdpowiedzUsuń